Så underbar Suprise vi fick idag 🙌🏾🙌🏾🙌🏾

 
 
Hej underbara Läsare:)
Idag så promenerade vi till Kista Centrum och gick runt med Liam och mannen ,det har faktist blivit mindre med folk på kista centrum sedan Mall of Scandenavia öppnades,på sätt och vis tycker vi att det är skönt för att det är då himla jobbigt när det är jätte mycket folk där
och det blir trångt och man kan knappt andas I centrumet plus att de har dålig ventilation.Men idag var det rätt mysigt och gå runt med familjen. Speciellt när Liam är så liten klarar han inte av för mycket folk,sen bestämde vi 
att vi behöver gå och handla lite mat så då handlade vi på Ica och Kista Grossen😂😘💖på hemvägen så fick vi samtal ut av mina päron att de undrade vi var hemma idag
att de ville komma hem till oss och hälsa på och sova över.Vi blev så glada :) så nu är päronen hemma hos oss :) jag lagade god persiskt mat "Ghormesabzi" Persisk lammgryta som serveras med saffransris och en örtblandning med persiskt sallad.Mamma och pappa var helt förälskade i både maten och desserten som jag hade gjort just det jag bakade Citron kaka också:)
Hoppas ni alla har haft en underbar dag och kväll också
just det jag har värdens träningsvärk sen igår men det är bara bra att jag känner så det bevisar att jag körde hård igår på träningen .Näe nu ska jag sova
massor med Pussae och kramar
och tack för att ni läser min Blogg det betyder så mycket
för mig.
 
Receptet står nedan
 
  • 1 kg  lammkött med ben i grytbitar
  • 2 msk  olivolja
  • 1  gul lök
  • 1-2 krm  gurkmeja
  •  salt och svartpeppar
  • 1-2  torkade lime (finns att köpa i vissa butiker)
  • 2 dl  gräslök
  • 2 dl  persilja
  • 2 dl  koriander
  • 2 dl  kidneybönor

SAFFRANSRIS

  • 5 dl  basmatiris
  • 1-2 g  saffran
  •  salt
  • 1 msk  smör

PERSISK SALLAD

  • 1 dl  basilika
  • 1 dl  timjan
  • 1 dl  koriander
  • 1 dl  mynta
  • 1 dl  persilja
  • 1 dl  gräslök
  • 1 dl  dragon
  • 1 bunt  rädisor
     
Gör så här:
 
  1. Lammgryta
    Stek köttet på medelvärme i oljan och tillsätt hackad lök. Tillsätt gurkmejan, salt och svartpeppar. 
  2. När löken blivit glansig, tillsätt vatten så att köttet täcks och lägg i en torkad delad lime. Koka ca 10 min. 
  3. Fräs finhackad gräslök, persilja och koriander i lite olivolja. Blanda i det tillsammans med köttet innan det kokat färdigt, och låt det sjuda i ca 20-25min.

  4. Tillsätt sedan kidneybönor, och låt det sjuda i 5 min till. Servera med saffransris. 
  5. Saffranris
    Skölj riset noggrant flera gånger. 
  6. Häll i kastrull, tillsätt vatten och salt. Riset ska vara ca 2,5 cm under vattenytan. Låt det koka upp, sänk värmen och låt sjuda under lock i ca 25 min.

  7. Smält smör och tillsätt saffran. Ta ca 2 msk av det färdiga riset och rör ner i det smälta saffransmöret. Använd sedan det färgade saffransriset för att dekorera resten av riset. 
  8. Persisk sallad
    Konceptet är att blanda ALLA örtkryddor du hittar i en skål. Plockat, inte hackat. 
    Om du inte hittar ALLA, gör det inget. Man tager vad man haver. 
 
 
Sen Bakade jag till dessert Citron Kaka :) jummy 
 
 

Glutenfri citronkaka

 
Saftig och god mjuk citronkaka med en fräsch och sötsyrlig smak. Servera den som den är eller med en klick vispad grädde.

Glutenfri citronkaka
175 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl mjölk
1 citron (saft och finrivet skal)
1 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 dl (45 g) mandelmjöl
1 dl (80 g) potatismjöl
2 1/4 dl (135 g) glutenfri mjölmix
 
1. Smält smöret och låt svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. 
3. Blanda ner saft och skal från citronen i smeten.
4. Tillsätt det smälta smöret tillsammans med mjölken. 
5. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke och rör ner i smeten.
6. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter, ca 24 cm i diameter. 
7. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 45 minuter. Låt svalna.

Pudra över florsocker innan servering.
 
 

Kommentarer:

1 marjam:

Du är såååååå duktig min prinsessa pussssss älskar dig 💗 💗

Kommentera här: